הגמישות של המוח
- tsrmit
- 28 בספט׳ 2022
- זמן קריאה 2 דקות
האם המוח האנושי יכול להשתנות בכל גיל? כיום אנו יודעים שהתשובה הינה בהחלט חיובית.
עד שנות ה - 90 של המאה ה - 20 התפיסה המדעית היתה שהמוח
מתחיל להתפתח בשלב העוברות ומסיים את התפתחותו בתום גיל ההתבגרות, ומשלב זה ואילך הוא אינו מסוגל עוד להשתנות.

עם פיתוחם של אמצעי הדמיה חדישים כגון מכשירי ה - M.R.I וה - C.T חוקרי המוח גילו שהמוח ממשיך להשתנות ולהתפתח ללא מגבלת גיל.
התגלית הזו גרמה לשינוי תפיסתי מהפכני ולהאצת חקר הנוירופלסטיקה של המוח, תחום המתמקד בגמישות המוח ובאופן בו הוא משתנה.
כיצד המוח משתנה כאשר אנו לומדים מידע חדש? נתאר זאת כך - כאשר מידע חדש מגיע למוח נוצרים קשרים חדשים בין נוירונים מסוימים במוח והם יוצרים רשת עצבית חדשה, מעין נתיב חדש שנסלל במוח. אם נשתמש במידע הזה שוב ושוב - הנתיב הזה ילך ויתרחב ויהפוך מנתיב דקיק וקטן לנתיב רחב וגדול. ככל שנשתמש בנתיב הזה יותר - הוא יגדל יותר. בשלב זה המוח "יעביר" אותו למצב אוטומטי, על מנת לחסוך אנרגיה. ניקח, כדוגמא, ילד שלומד לשרוך שרוכי נעליים - בפעמים הראשונות הוא צריך להתאמץ מאד כדי לזכור את סדר הפעולות הנכון שיביא לתוצאה הרצויה - נעליים שרוכות. הוא צריך להתרכז היטב, לעיתים יתבלבל, יסתבך שוב ושוב, עד שיבצע כראוי את הפעולה. אולם לאחר מספר פעמים בהן הוא חזר על הפעולה ולמד לבצע אותה על בוריה, הוא יוכל לשרוך את השרוכים מבלי להקדיש לכך תשומת לב מיוחדת, אולי אף יבצע זאת תוך כדי ביצוע פעולה נוספת במקביל. נוצר במוח נתיב עצבי חדש והוא "הועבר" למצב אוטומטי. כך המוח חוסך אנרגיה, אותה הוא יכול לפנות לשם למידה חדשה. בדרך זו נוצרים הרגלים אוטומטיים, שעם הזמן אנו מבצעים אותם מבלי להיות מודעים , או במילים אחרות - מבלי לבחור.. החדשות הטובות הן שהמדענים גילו שכשם שנוצרים נתיבים עצביים חדשים במוח בעקבות למידה חדשה, כך גם ישנו תהליך שנקרא "גיזום סינפטי" שבמהלכו רשתות עצביות שלא היו בשימוש זמן רב - נכחדות ונעלמות. הסיבה לכך הינה יעילותו של המוח, שמעוניין לפנות מקום לחיבורים חדשים, ולכן הוא "נפטר" מחיבורים שמבחינתו, הם בעלי תועלת מועטה עבורו. רשתות עצביות שלא נעשה בהן שימוש זמן רב, הן מבחינתו חסרות תועלת, וככאלה - אין לו צורך בהן והוא יכחיד אותן. המסקנה המעשית אותה הסיקו החוקרים הינה שאם אנו מעוניינים לשנות הרגלים קיימים, כגון, הרגלים שמעכבים או מחלישים אותנו, עלינו ליצור הרגלים חדשים - התנהגויות חדשות שתיצורנה נתיבים עצביים חדשים במוח, ולהשתמש בהם כמעין נתיבים חלופיים. ככל שנחזור ונשתמש בנתיבים החדשים, כך הנתיבים הקודמים יהפכו, מבחינת המוח, לבלתי יעילים ובלתי רלוונטיים, והוא יכחיד אותם. כך ניצור הרגל חדש, יעיל, אשר יקדם אותנו, במקום להמשיך ולהשתמש בהרגל הקודם, שהחליש אותנו ומנע מאתנו להתפתח ולממש את הפוטנציאל הגלום בנו. אחת מהנחות היסוד בגישת ה - N.L.P הינה - חזרתיות היא אם כל שינוי. הנחה זו, אשר התבססה בעבר על תצפיות התנהגותיות בלבד, קיבלה משנה תוקף מתוך ההבנה ההולכת ומתפתחת של מבנה המוח וההוכחות החד משמעיות בהן ניתן לצפות בעזרת המכשור המתקדם שעומד לרשותנו כיום.
שינוי, אם כן, הוא בהחלט אפשרי. בכל שלב בחיים ובכל גיל.
Comentários